En del af Læs 100-serien
Lav din egen personlige læsebog
Automatisering med direkte træning i at danne inferens (læse mellem linjerne)
Findes som kopieringsmateriale
Eleven arbejder med:
- direkte undervisning i at danne inferens
- at få øget bevidsthed om sammenhæng mellem læsning, grammatiske former og egen skrivning
- automatisering gennem læsning af hver tekst 4 gange
- at mestre 4 forskellige roller/strategier for at nærme sig tekstens indhold og mening (læseforståelsesstrategier)
- forskellige grammatiske former
- at analysere sig frem til skønlitterær eller faglitterær tekst
- tekstanalyse
De fire roller/strategier:
1. Spåkonen – tænker højt
Forudser, hvad der vil ske ud fra overskrift.
Begynder sætninger med:
· Jeg tror, det handler om …
· Jeg tænker, der vil ske det, at …
· Jeg tror, jeg vil lære om …
Før rolle 2, 3 og 4 læser alle elever teksten 4 gange.
2. Filosoffen – stiller spørgsmål
Er nysgerrig.
Stiller 1-2 spørgsmål til teksten.
Begynder spørgsmålene med:
· Hvad …
· Hvorfor …
· Hvem …
· Hvordan …
· Hvor …
3. Detektiven – opklarer
Tænker over, hvad han/hun ikke forstår.
Finder spor i teksten.
Finder ud af:
· Hvad ordene betyder.
· Hvad sætningerne betyder.
4. Mødelederen – opsummerer
Vil gerne have styr på det hele.
Genfortæller det hele.
Fortæller med egne ord:
· Hvad der er sket.
· Hvad det handler om.
Læs 20, 40, 60 er bygget op i tre dele.
I de første 60 tekster arbejder eleven med at danne inferens og opøve bevidsthed om, at noget kan stå direkte i teksten, mens man i andre tilfælde må lede efter spor for selv at udfylde huller i teksten.
De næste 20 tekster har til hensigt at bygge bro mellem elevernes læsning – kendskab til grammatiske former – og egen skrivning. Arbejdet med disse sider har fokus på at styrke elevernes afkodningsevne.
De sidste 20 tekster arbejde eleven med tekstanalyse. Eleven deler teksten op i 6 sætninger og svarer på 6 opgaver: forfelt, hvem, hvor, hvornår, overskrift, hvad er problemet. Efter disse 20 tekster skal eleven selv prøve at opbygge en tekst på 6 sætninger, hvor det er muligt at svare på de 6 opgaver.
——-
I begyndelsen af bogen er en vejledning til den voksne.
Ved endt arbejde får eleven et diplom som Inferens-mester.
Velegnet til brug i læsestund samt den øvrige danskundervisning i 3. og 4. klasse.
Læs 20, 40, 60 kan også bruges i særligt tilpassede forløb for en mindre gruppe elever fra mellemtrin og udskoling.