Læs og forstå 100

En del af Læs 100-serien

Lav din egen personlige læsebog

Automatisering af lydene og læseforståelse

Læs og forstå 100 har fokus på afkodning, læseforståelse og bogstavernes placering i skrivehuset gennem arbejdet med 100 små enkle tekster. 19 ekstra tekstskrivningsopgaver kan anvendes til differentiering eller som en del af undervisningen.

Figurerne BO og DI er gennemgående i teksterne.

I begyndelsen af bogen er en vejledning til den voksne.

Teksterne består af lydrette ord på én stavelse og maximum tre bogstaver. Funktionsordene “og”, “er” og “for” inddrages i nogle af de sidste 40 opgaver. Før arbejdet med opgaver med disse ord gennemgås de ved brug af metoden “gentaget stavning”.

De 100 opgaver deles ind i følgende 5 grupper:

  1. Læs og mal 1 – teksten læses, og eleven farvelægger siden.
  2. Læs og klip 1 – korrekt sætningen læses, hulter til bulter-sætning klippes ud, limes korrekt ind, sætningen skrives 3 gange – forståelse af indhold tegnes.
  3. Læs og klip 2 – korrekt sætningen bestående af billeder læses, hulter til bulter-sætning klippes ud, ord limes ind under korrekt billede, sætningen skrives 1 gang – forståelse af indhold tegnes.
  4. Læs og mal 2 – teksten læses, og eleven farvelægger siden.
  5. Læs og tegn – teksten læses 4 gange og forståelse af indhold tegnes.

19 ekstraopgaver – billeder er identiske med Læs og mal 2-opgaverne. Teksten er skiftet ud med linjer. Hvis teksten er for let for nogle elever, kan de skrive en tekst til billedet. Ekstraopgaverne kan også bruges efter, at man har arbejdet med Læs og mal 2 med tekst. På den måde støtter læsningen skrivearbejdet.

Alle Læs 100-materialer indeholder diplomer efter endt arbejde.

Velegnet til brug i danskundervisningen og læsestund i 0. klasse.

Læs og forstå 100 - Forside
Læs og forstå 100 - Læs og mal 1
Læs og forstå 100 - Læs og klip 2
Læs og forstå 100 - Læs og tegn
Læs og forstå 100 - Gentaget stavning
Læs og forstå 100 - Læs og klip 1
Læs og forstå 100 - Læs og mal 2
Skriveopgave til Læs og forstå 100